måndag 27 april 2009

En blå/gul helg.....

DYGGURS VÅRTÄVLING - jakten på A-klass poäng

Då var det dags igen för en ny tävlingshelg.
Denna gången var det Svalur, Glampi, Pjakkur och Ljósadis som fick
följa med till VM-banan i Norrköping




Fyrgång

Det blev en intensiv fyrgången för min del, med 3 hästbyten. Men resultatet kunde inte bli bättre. Första platsen knep jag med Glampi, som jag jagde a-klass poäng med, vilket jag oxå fick, 6,67. Andra platsen, samt A-klass poäng, gick till den nylånade och talangfulla stoet Ljósadis från Musö. Som varit hos mig i en månad nu. Den lyckliga ägaren till hästen är Malin Bonnevier med familj. Tredjeplatsen fick jag med hästen Pjakkur från Ekastorp som är hos mig på för försäljning, poäng 6,30.



Tölt
I tölten startade jag Pjakkur och Ljósadis, Glampi fick avstå eftersom jag redan hade A-klass poäng på honom. Pjakkur fick en uttagningspoäng på 6,60 och gav oss en 3.plats.
Ljósadis gick på 6,43 och hamnade på en 5.de plats.

Femgång
Efter en väldigt lång uppvärmning, nästan lite för lång, gjorde vi en ganska lugn uttagning. Sakande lite kraft och enerig för att komma upp i de riktigt höga poängen. Men det räckte till en 3.dje plats.

Speedpass
Första tävlingen med Svalur på rakbana. Eftersom jag inte känner honom så väl ännu så var jag lite försiktig och försökte känna in knapparna lite. Men det funkade ganska bra och det slutade med en 3.dje plats.

Stilpass

Var oxå första gången. Men han visste vad som skulle göras så det var bara att följa med... :) Det blev en första plats på poängen 6,21!


Finalerna

Eftersom jag hade flera hästar i samma gren så blev jag tvungen att välja vem jag skulle rida i de olika finalerna. Och det blev på följande sätt med poäng och placering:

1.a i Fyrgång: Med Glampi - poäng 6,33

1.a i tölt Med Ljósadis - poäng 6,89
Femgång
Hände något oväntat.... Efter de första fyra momenten ledde jag med Svalur. Men han var så laddad inför passen och blev lite för het inför första passlägningen. Så han fick ett alldeles för högt tempo i någon pass-galopp variant och klarade inte riktig av att ta kurvn i det tempot, så han landade utanför banan..... vilket innebär diskvalificering:(


Men för övrigt var det en mkt rolig helg med flera A-klass poäng och ett fantasikt bra väder!
Tack Eva och Maja för alla fina bilder ni tagit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar